معرفی کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی

همان گونه که از عنوان این رشته می توان فهمید این رشته محل تلاقی دو علم جذاب و پرکاربرد فیزیک و پزشکی است، گرچه موادی که در کنکور فیزیک پزشکی مطرح می شود بیشتر رنگ و بوی فیزیک دارد و در این بین فقط درس های فیزیولوژی و تشریح مرتبط با پزشکی اند که دارای ضرایب کمی می باشند. اما از طرف دیگر وزارت بهداشت سعی کرده است که این خلا را در دروس دوره کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی پر کند.

شاخه بندی فیزیک پزشکی

فیزیک پزشکی امروزه گستره قابل توجهی از علوم و فناوری‌ های متفاوتی را پوشش می دهد و دربرگیرنده موضوعات و مباحث متعددی از رادیوبیولوژی گرفته تا پردازش سیگنال می باشد. لذا دشوار بتوان مرزهای معین و مشخصی را برای آن تعریف کرد. اما غالبا ارشد فیزیک پزشکی را می توان به سه دسته متفاوت کلاسه بندی کرد.

تصویر برداری تشخیصی

تصویربرداری پزشکی  :(Diagnostic Imaging)در این شاخه از فیزیک پزشکی، با کاربردهایی همچون سی تی اسکن، ام آر آی (تصویربرداری تشدید مغناطیسی)، سونوگرافی، ماموگرافی، فلوروسکوپی، و رادیوگرافی معمولی میتوان سر و کار داشت. طراحی و ضمانت کارکرد صحیح (accreditation) و کنترل کیفیت (Quality Control) اینگونه دستگاهها بر عهده ی فیزیکدانهای پزشکی می‌باشد.

 فیزیک بهداشت

فیزیک بهداشت :(Health Physics) در این شاخه از فیزیک پزشکی بر روی مباحثی تمرکز می‌شود که سر و کار با محاسبات کنترل کیفیت (Quality Control) و بویژه دوزیمتری و شرایط محافظت از پرتوهای یونیزان (Radiation Protection) در محیط‌های متفاوت دارد. طراحی سیستمهای حفاظتی در بخش‌های رادیوتراپی و پرتوافکن در بیمارستان‌ها، وضع قوانین و پروتکل‌های کار با رادیوایزوتوپ‌های گوناگون و ضایعات هسته‌ای در سطح کشوری، و حتی مسئولیت ضمانت سیستم‌های پوششی (Shielding calculations) و حفاظتی راکتورهای هسته‌ای از وظایف متخصصین فیزیک بهداشت می باشد.

 

رادیوتراپی

رادیوتراپی (Radiation Therapy): در پزشکی معضلات زیادی (بطور مثال بسیاری از سرطان‌ها) را می‌توان نام برد که توسط پرتوزایی (گاما، الکترون، پروتون، و نوترون) معالجه و یا حتی مداوا می‌شوند. مسئولیت عملکرد و تضمین کارکرد (Quality Control and Accreditation) اینگونه سیستم‌ها بر عهده متخصص رادیو تراپی است. در فرم نوین، متخصصین این رشته اغلب بر روی و یا با دستگاههای پرتوزایی نظیر چاقوی گاما، سایبر نایف، پروتون درمانی، لیناک، و یا توموتراپی مطالعه و سر و کار دارند.

در نهایت می توان گفت با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و پیچیده تر شدن دستگاه های مورد استفاده در علم پزشکی، و هم چنین نیاز رو به رشد جامعه پزشکی به علم فیزیک، دانش دستگاه ها و استفاده از توانایی های طبیعت در دستگاه های مورد استفاده، این رشته با گذشت زمان به خوبی جای خود را در کشور باز خواهد کرد.

منابع وزارت بهداشت برای کنکور کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی 1400

معرفی ارشد فیزیک پزشکی

معرفی ارشد فیزیک پزشکی

رشته های مجاز برای کنکور ارشد فیزیک پزشکی – لیست کامل مدارک مورد پذیرش فیزیک پزشکی

لیست رشته های مجاز برای کنکور ارشد فیزیک پزشکی مطابق با آخرین اطلاعیه مرکز سنجش پزشکی می باشد و می توانید برای شرکت در کنکور ارشد وزارت بهداشت 1400 از این اطلاعات استفاده کنید. برای راحتی کار شما لیست رشته های مجاز به ترتیب حروف الفبا مرتب شده است.

معرفی ارشد فیزیک پزشکی

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی دانشگاه های دولتی 1400

معرفی ارشد فیزیک پزشکی

 

برنامه درسی (سرفصل) فیزیک پزشکی و تعداد واحدها:

مطمئنا آگاهی از چارت دروس و برنامه درسی برای شناخت بهتر مقطع ارشد فیزیک پزشکی ضروری می باشد و تقش مهمی در معرفی کارشناسی ارشد رشته فیزیک پزشکی به داوطلبان ایفا خواهد کرد. در پایین به چارت درسی کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی پرداخته شده است.

تعداد کل واحدها: 32 واحد
دروس اختصاصی اجباری: 19 واحد
دروس اختصاصی اختیاری: 7 واحد
پایان نامه: 6 واحد

معرفی ارشد فیزیک پزشکی

معرفی ارشد فیزیک پزشکی

معرفی ارشد فیزیک پزشکی

نظرات خود را در دیدگاه بنویسید.

گروه آموزشی cmaster 

سایت استخدام رادیولوژی www.radiologynews.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست