معرفی کارشناسی ارشد علوم تشریح

رشته علوم تشریحی یا آناتومی یکی از رشته های اصلی و قدیمی علوم پایه می باشد که در گروه رشته های علوم پزشکی قرار می گیرد. همانطور از نام این رشته بر می آید حوزه مطالعاتی آن در زمینه مطالعه و تشریح ساختمان بدن انسان است. شایان ذکر است که علوم تشریحی به عنوان مادر بسیاری از رشته های پایه علوم پزشکی شناخته می شود و تعداد زیادی از این رشته از آناتومی نشات گرفته اند. با ظهور و پیشرفت آموزش پزشکی در دوه دهه اخیر، علوم تشریحی هم تحولاتی بزرگی را پشت سر گذاشته است. برای مثال یکی از این تحولات یک طرف شاخه زیرمجموعه کالبد شناسی این رشته بر طبق اصول و بنیان آموزش پزشکی (Medical Education) از صورت محض تشریحی رهایی پیدا کرد و به صورت کاربردی، بالینی و عملی (Functional)  تغییر پیدا کرده است. علاوه بر این دروس بیولوژی سلولی و تکنیک هایی از قبیل الکترون هیستوشیمی، میکروسکوپی، کشت سلولی، هیستوشیمی و مورفومتری به رشته علوم تشریحی اضافه گردیده است. علوم تشریحی سه زیر مجموعه را در خود جای داده است که عبارتند از:

کالبد شناسی (Macroscopic Anatomy/ Gross Anatomy)

بافت شناسی (Microscopic Anatomy/ Histology)

جنین شناسی (Developmental Anatomy/ Embryology)

دانشجویان این رشته به مطالعه ساختمان و ساختار بدن انسان از نظر میکروسکوپی و ماکروسکوپی می پردازند تا دانش علوم تشریحی را ارتقا دهند.

هدف و رسالت کارشناسی ارشد علوم تشریحی

دانشجویان در رشته علوم تشریحی می توانند با به کارگیری ابزارها و روش های نوین به زمینه های مطالعه رشد و تکامل در گونه ها بپردازند. در واقع رسالت این رشته تربیت کارشناسان و متخصصانی است که پی از شناخت روش ها و فنون تدریس و در رشته علوم تشریحی، با توانایی درک ویژگی های ساختمانی بدن انسان چه از نظر ماروسکوپی چه میکروسکوپی و چه از نظر تکامل بتوانند رشو های میکرواناتومی را در تحقیق و تدریس این رشته به کار بگیرند. علاوه بر این دانش آموختگان رشته علوم تشریحی می بایست با انگیزه دادن به دانشجویان این رشته به ارتقاء سطح سلامت جامعه یاری برسانند. در ضمن بتوانند با استفاده از جدیدترین و مدرنترین روش های آموزشی بتوانند کارشناسانی را تربیت کنند که در تشخیص و درمان بیماری ها در جامعه خود فعالیت داشته باشند.

بازار کار کارشناسی ارشد علوم تشریحی

رشته های پایه و به ویژه رشته های علوم پزشکی در ایران و سایر نقاط جهان از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستند و این به توانایی های داوطلبان بستگی دارد که تا چه حد بتوانند در حیطه رشته خود فعالیت داشته باشند. برای موفقیت در بازار کار هر رشته ای تخصص در آن رشته از دارای اهمیت بالایی است البته تخصص در حوزه های اجرایی می تواند بیشتر به داوطلبان کمک کند. به هر حال بازار کار کارشناسی ارشد علوم تشریحی بسیار خوب می باشد و داوطلبان این رشته از نظر بازار کار هیچ نگرانی نداشته باشند. در ادامه زمینه های فعالیتی ارشد علوم تشریحی را آورده ایم تا هر به نحو بهتری با این رشته اشنا شوید.

زمینه های فعالیتی رشته علوم تشریحی

زمینه های فعالیتی علوم تشریحی می تواند به داوطلبان و به ویژه دانشجویان این رشته کمک کند که متناسب با علاقه خود یکی از این حوزه های انتخاب کنند. چرا که عدم علاقه به حوزه های فعالیتی می تواند مشکل ساز باشد. لذا در پایین به لیست این زمینه های فعالیتی خواهیم پرداخت:

  • تشریح جسد و شناختن واریاسیون های طبیعی کالبد انسان
  • فیکس کردن جسد و نگهداری از اجساد و اعضای فیکس شده
  • تدریس دروس علمی جنین شناسی، کالبد شناسی و بافت شناسی
  • فعالیت های پژوهشی در زمینه علوم تشریحی یا آناتومی
  • تهیه لام های میکروسکوپی (بافت شناسی – جنین شناسی)
  • تهیه متن ها و نرم افزارهای کمک آموزشی علوم تشریحی
  • تالیف و ترجمه کتب مرتبط با آخرین یافته های رشته علوم تشریحی
  • طراحی و مدیریت طرح های تحقیقاتی در حوزه علوم تشریحی

همچنین کارشناس ارشد رشته علوم تشریحی می تواند در سه حوزه زیر هم فعالیت تخصصی مرتبط با رشته اش را داشته باشد که عبارتند از:

آموزشی:

  • طراحی، تدوین و اجرای برنامه های آموزشی مرتبط برای دانشجویان در دانشگاه های مختلف کشور در صورتی که فرد عضو هیئت علمی یک دانشگاه باشد.
  • تدریس در مقاطع گوناگون تحصیلی اعم از دبیرستان ها و دانشگاه ها

پژوهشی:

  • مشارکت در پروژه های ملی، دانشگاه و بین دانشگاهی در صورت نیاز
  • فعالیت کردن در پروژه های تحقیقاتی – پژوهشی شرکت های دانش بنیان

خدماتی:

  • همکاری در پزشکی قانونی کشور
  • فعالیت در شرکت های مرتبط با صنایع ساخت وسایل کمک آموزشی آناتومی نظیر مولاژ، پلاستینشن  و نرم افزارهای آموزشی رشته آناتومی
  • آزمایشگاه های تشیخص هویت

دروس و ضرایب کنکور کارشناسی ارشد علوم تشریحی

مواد و ضرایب کنکور کارشناسی ارشد علوم تشریحی برای داوطلبان علاقه مند به این رشته در جدول زیر آورده شده است:

معرفی کارشناسی ارشد علوم تشریح

 

رشته های مجاز برای کنکور ارشد علوم تشریحی – لیست کامل مدارک مورد پذیرش علوم تشریحی

معرفی کارشناسی ارشد علوم تشریح

معرفی کارشناسی ارشد علوم تشریح

ظرفیت پذیرش دانشگاه های دولتی 1400

مجموع ظرفیت پذیرش برای دوره عادی کارشناسی ارشد علوم تشریحی دانشگاه های دولتی 82 نفر و مجموع ظرفیت پذیرش برای دوره شهریه پرداز این رشته 13 نفر می باشد. ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد علوم تشریحی دانشگاه های دولتی 1400 را در جدول زیر مشاهده می کنید.

معرفی کارشناسی ارشد علوم تشریح

معرفی کارشناسی ارشد علوم تشریح

دروس و تعداد واحدهای درسی کارشناسی ارشد علوم تشریحی

تعداد واحدهای کل دروس کارشناسی ارشد علوم تشریحی 32 واحد می باشد که به ترتیب زیر بین دروس مختلف این رشته تقسیم می شوند:

  • دروس اختصاصی اجباری: 24 واحد
  • دروس اختصاصی اختیاری: 2 واحد
  • پایان نامه: 6 واحد

دانشجو موظف است علاوه بر گذراندن واحدهای دوره با تشخیص گروه آموزشی و تایید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه تمامی یا تعدادی از دروس کمبود یا جبرانی را نیز بگذراند.

دروس و تعداد واحدهای درسی کارشناسی ارشد علوم تشریحی – دروس اختصاصی اجباری

24 واحد از کل 32 واحد درسی دوره کارشناسی ارشد علوم تشریحی به دروس اختصاصی اجباری این رشته تعلق می گیرد که در جدول زیر آورده شده است.

معرفی کارشناسی ارشد علوم تشریح

/معرفی کارشناسی ارشد علوم تشریح/

ظرفیت پذیرش دانشگاه های آزاد 1400

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد علوم تشریحی دانشگاه های آزاد 1400 را در جدول زیر مشاهده می کنید. برای سال تحصیلی 1400 فقط دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران در رشته علوم تشریحی پذیرش داشته است.

معرفی کارشناسی ارشد علوم تشریح

گروه آموزشی سی مستر

نظرات خود را در دیدگاه بنویسید.

/معرفی کارشناسی ارشد علوم تشریح/

سایت استخدامی رادیولوژی کشور:

www.radiologynews.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست